O projekcie
Wraz z finalizacją dwóch projektów, zrealizowanych przez młodzież z Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości - „Detektywów Przeszłości” pod opieką p. Marka Królikowskiego - nauczyciela historii i mieszkańca wsi, na terenie Starego Wielisławia pojawiło się nowe oznakowanie.
W ramach projektu „Wieś bogata w historię – zabytki Starego Wielisławia”, dofinansowanego grantem w wysokości 10000 zł przez Narodowy Instytut Dziedzictwa w ramach programu „Wolontariat dla dziedzictwa 2017”, na tzw. dolnej drodze w Starym Wielisławiu (równoległa do drogi powiatowej) została wytyczona ścieżka dydaktyczna „Osiem wieków Starego Wielisławia”.
Umieszczone na niej zostały cztery tablice, które przybliżają historię wsi (opracowane w języku polskim, czeskim i niemieckim), oznaczone dwa mało znane zabytki. Są to dwór z XVI/XVII w. (Dolny Wielisław) oraz barokowa kapliczka z XVIII w. (centrum wsi). Obudowa merytoryczna ścieżki to: trzy trasy questów - gier terenowych (od Dolnego Wielisławia do centrum, wokół centrum oraz od centrum do Górnego Wielisławia) z pamiątkami dla uczestników, przewodnik po sanktuarium (planowana prezentacja w czasie uroczystości odpustowych w Starym Wielisławiu) oraz film promujący wieś i jej zabytki.
W ramach projektu „Wielisławski włóczykij – pomniki wielokulturowego dziedzictwa w Starym Wielisławiu”, dofinansowanego grantem w wysokości 4000 zł w ramach programu „Potrafisz Polsko! Pilotaż 2017”, na terenie wsi został wytyczony turystyczny „Szlak pomników małej architektury sakralnej w Starym Wielisławiu". Po uzyskaniu zgód właścicieli i konserwatora zabytków, 12 obiektów, spośród ponad 50 kapliczek i krzyży przydrożnych na terenie wsi, zostało oznaczonych specjalnymi tabliczkami informacyjnymi przybliżającymi ich historię.
Obudowa merytoryczna szlaku to: foldery informacyjne oraz albumy do kolekcjonowania zdjęć 60 wybranych zabytków przygotowanych w formie naklejek. Przed wjazdem do miejscowości (od strony Kłodzka) umieszczona została ponadto tablica informująca o atrakcjach turystycznych na terenie wsi wraz z mapą.
W sumie, w ramach obydwu projektów, wydanych zostało ponad 1000 szt. materiałów promocyjnych, które zaprezentowano na spotkaniu podsumowującym projekty pod koniec września 2017 r.
Marek Królikowski