W Urzędzie Gminy Kłodzko działa Gminny punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste Powietrze”. W ramach programu „Czyste Powietrze” istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na wymianę starych, nieefektywnych kotłów na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła.
Program przewiduje dofinansowanie m.in. do:
- wymiany starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwo stałe) oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła spełniających wymagania Programu;
- docieplenia przegród budynku;
- wymiany stolarki okiennej i drzwiowej;
- instalacji mikroinstalacji fotowoltaicznej;
- montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
W punkcie konsultacyjnym udzielana jest pomoc mieszkańcom w zakresie informacji o zasadach programu oraz w procesie składania wniosku o dofinansowanie i późniejszą płatność.
Punkt zlokalizowany jest w Referacie Mienia i Zasobów Naturalnych w pok. nr 414 (ul.
Okrzei 8a, 57-300 Kłodzko) i jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu.
Szczegółowe informacje na temat programu Czyste Powietrze dostępne są na stronie
https://czystepowietrze.gov.pl/
Mieszkaniec, który chce skorzystać z pomocy gminnego konsultanta powinien umówić się telefonicznie na spotkanie. Po przygotowaniu wniosku dla mieszkańca pracownik Urzędu przekazuje go do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, gdzie następuje jego ocena i decyzja o udzieleniu dotacji.
Procedura wnioskowania poprzez gminny punkt konsultacyjny:
- Zadzwoń pod numer telefonu: 74 i umów się na osobiste spotkanie z gminnym konsultantem.
- Przygotuj dane niezbędne do wypełnienia wniosku (lista znajduje się poniżej).
- Gminny konsultant pomoże w przygotowaniu wniosku.
- Wniosek zostanie przekazany przez Urząd Gminy Kłodzko do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, gdzie nastąpi jego ocena i decyzja o udzieleniu dotacji.
- Pracownik merytoryczny Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu poinformuje Cię o statusie Twojego wniosku.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i zatwierdzeniu przez Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Wrocławiu otrzymasz informację o zawartej umowie, wraz z jej numerem, informacją o maksymalnej możliwej wysokości dofinansowania i nieprzekraczalnym terminie rozliczenia dotacji.
Lista informacji niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie:
- dane osobowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania);
- adres e-mail oraz numer telefonu do kontaktu;
- dane osobowe współmałżonka (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania) oraz współwłaścicieli nieruchomości (imię, nazwisko, adres zamieszkania) (jeśli dotyczy);
- adres inwestycji, numer elektronicznej księgi wieczystej oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu
- numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania,
- rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku);
- całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2);
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku);
- w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na poziomie podstawowym należy przedstawić do wglądu wysokość dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku, źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. PIT 37 lub PIT 36 w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej)
- w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na poziomie podwyższonym lub najwyższym do wniosku należy dołączyć zaświadczenie wskazującego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wydanego zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy (dla mieszkańców Gminy Kłodzko jest to Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Kłodzko). Zaświadczenie może być wydane maksymalnie na 3 miesiące przed datą złożenia wniosku.
Rozliczenie dotacji i wypłata środków
Wniosek o dofinansowanie nie stanowi podstawy do wypłaty dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Po wykonaniu inwestycji, należy przedstawić dokumenty do rozliczenia tj.: wniosek o płatność, faktury/dokumenty księgowe oraz dodatkowe dokumenty wymagane przez WFOŚiGW we Wrocławiu.
Aby wypełnić wniosek o płatność, należy umówić się na spotkanie z gminnym konsultantem w Urzędzie Gminy Kłodzko. Konsultantowi należy dostarczyć faktury oraz dokumenty do rozliczenia. Na ich podstawie zostanie wypełniony dla mieszkańca wniosek o płatność.
Przydatne linki:
- Program priorytetowy Czyste Powietrza – program priorytetowy
- Załącznik nr 1 do programu – łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową
- Załącznik nr 2 do programu – koszty kwalifikowane i podstawowy poziom dofinansowania
- Załącznik nr 2a do programu – koszty kwalifikowane i podwyższony poziom dofinansowania
- Załącznik nr 2b do programu – koszty kwalifikowane i najwyższy poziom dofinansowania
- Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/
- Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl
- Lista urządzeń i materiałów spełniających wymagania techniczne określone w programie „Czyste Powietrze”– dostępna na stronie
- www.lista-zum.ios.edu.pl
Kredyt Czyste Powietrze
KREDYT CZYSTE POWIETRZE to kredyt przyznawany przez współpracujący bank na realizację inwestycji w ramach programu „Czyste Powietrze”. Dotacja, którą otrzymasz z programu spłaci część kredytu bankowego. Kredyt Czyste Powietrze skierowany jest do Beneficjentów uprawnionych do podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania.
Najważniejsze różnice pomiędzy ścieżką zwykłą realizowaną przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, a bankową obejmują:
- okres realizacji
- wfośigw: 30 miesięcy od dnia złożenia wniosku
- bank: 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku
- rozliczenie wniosku
- wfośigw: maksymalnie w trzech częściach
- bank: rozliczenie całości po zakończeniu przedsięwzięcia
- korekta wniosku:
- wfośigw: tak
- bank: nie, możliwość ponownego złożenia wniosku
W ramach wprowadzonych 3 stycznia 2023 roku zmian w Programie umożliwiono również w ścieżce bankowej rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Bank udziela kredytu z własnych środków z przeznaczeniem wyłącznie na:
a) pokrycie kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia oraz kosztów podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego od tych kosztów w wysokości nie mniejszej niż 95% kwoty kredytu,
b) pokrycie pozostałych kosztów przedsięwzięcia, które są zgodne z celami Programu i niezbędne do jego realizacji oraz pokrycie podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego od tych kosztów, jednak łącznie w wysokości nie większej niż 5% kwoty kredytu.
Złożenie wniosku o dofinansowanie za pośrednictwem banku
- W oddziale banku, który przystąpił do programu „Czyste Powietrze”, złóż wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze”. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
- Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, Twój bank złoży w Twoim imieniu wniosek o dotację do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw).
- Twój bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci Ci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
- W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) powinieneś zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w wfośigw wniosek o jej rozliczenie.
- Wfośigw wypłaci Ci dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych przez Ciebie dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek Twojego kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.
Lista banków, które w ramach programu „Czyste Powietrze” prowadzą nabór wniosków o dotacje z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego:
1. Bank Ochrony Środowiska S.A. (od 20.01.2023 r.)
2. BNP Paribas Bank Polska S.A. (od 06.02.2023 r.)
3. Alior Bank S.A. (od 14.02.2023 r.)
4. Credit Agricole Bank Polska S.A. (od 27.03.2023 r.)
5. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. (od 23.05.2023 r.) oraz Banki Spółdzielcze z Grupy BPS (od 25.05.2023 r.):