Być sołtysem nie jest łatwo i każdy sołtys o tym wie najlepiej. Jednak są wśród nas społecznicy, którzy podejmują się tego wyzwania bez względu na wszystko, często kosztem swojego życia i zdrowia. To właśnie oni od 1 lipca będą mogli starać się o świadczenie w wysokości 300 zł miesięcznie. Zgodnie z ustawą dodatek przysługuje sołtysom, którzy:
- osiągnęli ustawowy wiek emerytalny (odpowiednio 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn);
- pełnili swoją funkcję przez okres dwóch kadencji, czyli nie mniej niż 8 lat (ciągłość kadencji nie jest wymagana).
Dodatkowe świadczenie będzie przyznawane na wniosek osoby uprawnionej, który należy złożyć w oddziale regionalnym KRUS lub w placówce terenowej KRUS właściwej ze względu na aktualne miejsce zamieszkania emerytowanego sołtysa. Wszystkim emerytowanym sołtysom wnioski będzie rozpatrywać i świadczenie wypłacać KRUS.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć :
- zaświadczenie wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji (za wydanie zaświadczenia należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy Gminy Kłodzko – Bank Spółdzielczy w Kłodzku nr rachunku bankowego: 49 9523 0001 0000 2264 2000 0009);
- oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
UWAGA!
Wójt może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia jeśli nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez sołtysa jego funkcji. Postanowienie należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku sołtys składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu potwierdzone pisemnymi oświadczeniami przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym pełnił funkcję sołtysa.