Kiedy rok temu pianistki z Duo Maclé zagrały w kościele św. Jana Chrzciciela w Piszkowicach, publiczność z podziwem mówiła o znakomitej klasie wykonawczej tworzących duet Sabriny Dente i Annymarii Garibaldi, o ich przekonujących i pełnych energii interpretacjach. Organizatorzy bieżącej edycji cyklu pod nazwą „Koncerty w kościołach zapomnianych” odpowiedzieli na te bardzo pozytywne opinie i zaprosili włoskie artystki na otwarcie tegorocznego sezonu, które miało miejsce w sobotę, 15 lipca br. w kaplicy św. Anny w Szalejowie Dolnym.
Sprawdziła się przy tej okazji reguła, że dzielenie się opiniami, a następnie ich praktyczne wykorzystanie daje dobre rezultaty. Skąd takie przekonanie? Pianistki doborem programu, poziomem i sposobem prezentacji poszczególnych kompozycji znów podbiły serca słuchaczek i słuchaczy.
Co złożyło się na repertuar przedstawiony w sobotni wieczór w kaplicy św. Anny w Szalejowie Dolnym? Jakie transkrypcje na cztery ręce artystki wybrały? Zaczęły od wprowadzenia publiczności w nurt taneczny, czyli zagrały utwory, które wykorzystują melodie różnorakich tańców. Złożyły się na niego 3 Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa, a mianowicie nr 1 g-moll, nr 5 fis-moll i nr 8 a-moll oraz 3 Tańce hiszpańskie Moritza Moszkowskiego: Bolero op. 12, cz. V, Con spirito, Habanera op. 65, cz. III, Allegretto oraz z tego samego opusu cz. I, Allegro ma non troppo. Od razu zachwyciły techniką gry, czystością i energią dźwięku, emocjami, które zbudowały między sobą i publicznością. Jako uczestniczki wielu przedsięwzięć artystycznych (nie tylko ściśle muzycznych), a związanych z twórczością Gioacchino Rossiniego w kolejnej części Sabrina Dente i Annamaria Garibaldi wykonały transkrypcje na cztery ręce uwertur do 3 oper mistrza. Do Cyrulika sewilskiego, Sroki złodziejki i Wilhelma Tella. Transkrypcje klasyczne – Arnolda Schoenberga czy Franciszka Liszta. Także w tej części – operowej – Duo Maclé potwierdziło własną klasę, kunszt wykonawczy i umiejętne rozkładanie emocji. I tych wykonawczych, i tych proponowanych publiczności.
Wieczorny koncert w pięknym wnętrzu artystki zakończyły ekscytującym wykonaniem Błękitnej Rapsodii George’a Gershwina. Całość tego muzycznego wydarzenia to było bardzo udane artystyczne otwarcie cyklu „Koncertów w kościołach zapomnianych”. Otwarcie najwyższej próby.
Byliśmy jednocześnie uczestnikami drugiego otwarcia jak sugeruje tytuł relacji. Jakiego? Kaplica św. Anny w Szalejowie Dolnym przez dwa lata pozostawała zamknięta ze względu na pandemię, jej zakazy i konsekwencje. Koncert Duo Maclé otworzył na nowo podwoje tego pięknego barokowego obiektu dla wszystkich. Dla parafian, turystów, gości, artystów i publiczności.
Warto dodać, że ksiądz Grzegorz – proboszcz parafii – zaprosił słuchaczki i słuchaczy na nieodległy już odpust ku czci patronki świątyni i podkreślił, że odtąd kaplica będzie już regularnie otwarta.
Mieczysław Kowalcze (fot. Andrzej Lemiesz i Gmina Kłodzko)