W wyniku powodzi, która miała miejsce we wrześniu w południowo-zachodniej Polsce, ucierpiało wiele osób, ale również firm. By ułatwić im powrót do w miarę normalnego funkcjonowania, stopniowo były wprowadzane nowe regulacje polegające na różnego rodzaju zwolnieniach (m. in. podatkowych), przesunięciach terminów czy umorzeniach. Jednym z przykładów jest wprowadzone niedawno umorzenie składek ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi.
Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na początku grudnia pojawiła się informacja, z której wynika, że od 6 stycznia 2025 r. płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi z września 2024 r., którzy prowadzą działalność gospodarczą albo działalność pożytku publicznego albo działalność rolniczą na terenie objętym klęską żywiołową będą mogli złożyć wniosek o umorzenie składek.
Umorzeniu będą podlegać składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych za wskazany przez płatnika miesiąc lub miesiące kalendarzowe, które przypadają w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.
Ważne: Z wnioskiem o umorzenie będą mogli wystąpić również płatnicy, którzy opłacili składki należne za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.
Wniosek o umorzenie będą mogli złożyć także płatnicy, którzy mają ustalony nowy termin płatności składek na 15 września 2025 r. lub którzy mają zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek obejmującą należności z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.
Płatnicy, którzy będą chcieli skorzystać z umorzenia składek, od 6 stycznia powinni złożyć do ZUS wniosek, który będzie zawierał:
- oznaczenie wnioskodawcy (w tym imię, nazwisko, adres, NIP lub PESEL, REGON),
- wskazanie miesiąca kalendarzowego lub miesięcy kalendarzowych, za które wnioskodawca wnosi o umorzenie należności z tytułu składek,
- oświadczenie poszkodowanego o spadku przychodów w wyniku wystąpienia powodzi,
- oświadczenie płatnika składek o byciu poszkodowanym wskutek powodzi.
Wniosek o umorzenie będzie składany w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego, utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS lub w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie wydawał decyzji. Decyzja zostanie wydana jedynie w sytuacji, gdy:
- ZUS nie uwzględni w całości lub w części wniosku o umorzenie,
- ZUS odmówi umorzenia składek,
- w przypadku obowiązku opłacenia składek umorzonych.
Uwaga: Nowelizacja ustawy przewiduje jednocześnie, że przychody z tytułu umorzenia składek na wniosek płatnika nie stanowią przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że przychody z takiego umorzenia nie będą podlegały opodatkowaniu PIT lub CIT.
Zobacz także: Wydłużone terminy płatności podatków dla poszkodowanych w powodzi